Міністерство освіти і науки України
Управління освіти і науки ХОДА
Методичний кабінет Новокаховської
міської ради
Тренінг
спілкування
як форма
роботи з учасниками НВП
Методична розробка
З досвіду роботи
практичного психолога
загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів № 7 Новокаховської
міської ради
Лемешевої Тетяни Євгеніївни
м. Нова Каховка
Укладач:
Т.Є.Лемешева, практичний психолог ЗОШ № 7
Рецензент:
О.Л.Бойчук, методист методичного кабінету Новокаховської
міської ради
Відповідальний
за укладання матеріалу: Т.Є.Лемешева
В
методичній розробці зібрано авторські тренінги з тематики розвитку
комунікативних навичок, використання яких дозволить підвищити рівень та якість
спілкування в колективах учнів, батьків та педагогів.
Тренінги
розроблені згідно методики та були використані в практичній діяльності підчас
проведення тренінгів для учнів та батьків, батьківських зборів та тренінгів для
педагогів, де довели свою ефективність.
Методична розробка розрахована на психологів, педагогів освітніх навчальних
закладів при роботі з усіма учасниками НВП.
Методичне
об’єднання психологів м. Нова Каховка
(Протокол
засідання № ____ від 2015р.)
ЗМІСТ
ВСТУП 4
1. Тренінг
для педагогів «Тімбілдінг – запорука успіху якісної
роботи педагога» 7
2. Тренінг для батьків
майбутніх першокласників «Ефективне
батьківське спілкування –
умова успішного навчання дітей
в школі» 20
3. Тренінг «Тренінг
спілкування – як інструмент соціалізації» 29
4. Тренінг «Спілкування –
складова успішної кар’єри» 36
5. Поради тренеру по
використанню матеріалів та
відгуки учасників тренінгів 44
ЛІТЕРАТУРА 48
ВСТУП
Жодна людина не існує
сама по собі. Кожен із нас може жити лише серед людей і зв'язаний з ними
безліччю найрізноманітніших стосунків. Формою
такого взаємозв'язку є спілкування. Спілкування — це процес взаємодії між людьми, в
якому відбуваються обмін діяльністю, інформацією, досвідом, умінням і
навичками, а також результатами діяльності. У вужчому значенні під спілкупанням
розуміють процес обміну інформацією та досвідом.
Спілкування є одним із
проявів людської сутності, особистісною формою існування і функціонування
суспільних відносин. Тому воно нерозривно зв'язане з іншими проявами цієї ж сутності
— діяльністю і духовним світом людини, доповнює їх.
Спілкування
відіграє дуже важливу роль у житті людини. Існує багато різновидів спілкування.
Ми спілкуємося усюди – вдома, з членами родини, у школі, на роботі, у магазині,
коли хочемо купити щось, з друзями, з домашніми тваринами, з природою тощо. І
від нашого вміння правильно побудувати комунікативну взаємодію з іншими
залежить, чи досягнемо ми своєї мети в кожному конкретному випадку – якщо
хочемо мати теплі відносини з рідними людьми, досягти професійного успіху,
донести до когось свої думки чи легко спілкуватися у великих компаніях людей.
Світ людського
спілкування надзвичайно багатий. Воно здійснюється у різних формах і різними
засобами, які становлять невід'ємний чинник культури і які постійно
вдосконалюються і збагачуються. Ми говорили переважно про спілкування між
окремими людьми, але ж спілкуватися між собою можуть також і різні людські
спільноти. Спілкування може бути прямим, коли воно відбувається у процесі
безпосередніх контактів між партнерами, і опосередкованим, коли між учасниками
спілкування існує певна просторово-часова дистанція.
Так само — позитивно чи
негативно — діють на нас і зовнішність та поведінка інших людей. Зустріч із
п'яним, який втратив людську подобу, лайливе чи грубе слово, почуте в людному
місці, сварка або бійка, мимовільними свідками яких нам довелося бути, можуть
не тільки безнадійно зіпсувати настрій, а й негативно вплинути на здоров'я.
Ще більше — нездоровими стосунками у колективах,
де процвітають заздрість, недоброзичливість, образи і підсиджування. Тому не можна
не погодитися зі словами Ліни Костенко:
І в житті, як на полі мінному,
я просила в ньому сторіччі
хоч би той магазинний мінімум:
— Люди, будьте взаємно ввічливі!
І якби на те моя воля,
написала б я скрізь курсивами:
— Так багато па світі горя,
люди, будьте взаємно красивими!
Саме в колективах — навчальних чи трудових — ми змушені проводити значну частину свого часу, свого життя. Тому міжособистісні відносини в колективі, його психологічний клімат мають надзвичайно важливе значення. Від того, як складаються відносини між членами колективу, залежить і успіх тієї спільної справи, якою у ньому займаються, і щастя або нещастя його членів.
І в житті, як на полі мінному,
я просила в ньому сторіччі
хоч би той магазинний мінімум:
— Люди, будьте взаємно ввічливі!
І якби на те моя воля,
написала б я скрізь курсивами:
— Так багато па світі горя,
люди, будьте взаємно красивими!
Саме в колективах — навчальних чи трудових — ми змушені проводити значну частину свого часу, свого життя. Тому міжособистісні відносини в колективі, його психологічний клімат мають надзвичайно важливе значення. Від того, як складаються відносини між членами колективу, залежить і успіх тієї спільної справи, якою у ньому займаються, і щастя або нещастя його членів.
Надзвичайно важливе
значення мас також культура спілкування в сім’ї. Саме тут відбуваються
найтісніші й найтриваліші контакти між людьми. І тому життєвою трагедією стає
для людини спілкування в сім'ї, яка нагадує «клубок змій» (так назвав один із
своїх романів французький письменник Франсуа Моріак (1885— 1970)).
Особливе
значення культура і мистецтво спілкування мають для тих людей, для яких спілкування
є невід'ємною складовою їхньої професійної діяльності, тобто для вчителів,
лікарів, лекторів, дипломатів, політичних діячів і багатьох інших.
В
своєму методичному посібнику я представляю
діяльність психолога, проведення тренінгів з усіма учасниками навчально-виховного
процесу, які направлені на розвиток і вдосконалення комунікативних навичок, розвиток
комунікативних здібностей учнів. Формування загальної готовності до
професійного самовизначення, підвищення батьківської компетентності під час проходження
дитиною основних етапів соціалізації, підвищення вмотивованості на спільну
роботу колективу.
Тренінг для
педагогів
«Тімбілдінг –
запорука успіху якісної роботи педагога»
Командоутворення або тімбілдінг (team building) -
термін, що застосовується до широкого діапазону дій, загальною метою яких є
підвищення ефективності команди.
Мета
тренінгу:
• краще пізнати один одного, згуртувати команду;
• сформувати єдиний командний дух переможця;
• розвинути у співробітників навички командної
роботи;
• вибудувати оптимальні схеми командної взаємодії;
• підвищити командну ефективність;
• підвищити вмотивованість на спільну роботу;
• відпрацювати стратегію спільного прийняття рішень;
• підвищити емоційну згуртованість і розвинути
довіру в колективі.
Стимульний матеріал: клубок ниток, 3
ватману, папір А4, спокійна музика (для релаксації), олівці, фломастери,
газети, дошка, маркер.
Тривалість тренінгу: 2:00
Ведучий: педагог-психолог.
Зміст
тренінгу
1. Знайомство
2. Правила
3. Очікування
Основна частина
1. Вправа
1 «5 загальних ознак»
2. Вправа
2 «Невидима нитка»
3. Вправа
3 «Групове малювання»
4. Вправа
4 Гра «Катастрофа»
Заключна частина
Вправа «А зараз я хочу сказати…»
Хід
тренінгу
ВСТУПНА
ЧАСТИНА
Слово ведучого: в сучасних умовах
головним ресурсом ефективної роботи є команда фахівців. Різко зростає роль
особистостей, які здійснюють трудовий процес. Від вашої кваліфікації, ділової
активності, уміння взаємодіяти між собою і досягати соціально значущого
результату залежать долі дітей, батьків, співробітників і перспективи розвитку
нашої установи.
Одним з найбільш затребуваних
особистих якостей, поряд з професіоналізмом, є здатність фахівця діяти в
команді. Ключовим чинником ефективної роботи команди є здатність кожного її
члена «працювати на результат» і поважати думки всіх співробітників.
Давайте обговоримо правила
тренінгу, ваше завдання вирішити які правила ми приймаємо, а які відкидаємо.
Вправа
1. «Знайомство»
Мета: допомогти учасникам більше дізнатися
один про одного, скоротити дистанцію у спілкуванні, знизити відчуття
напруженості завдяки включенню в ігрову ситуацію «тут і тепер».
Інструкція: на аркуші паперу А-4
(можна ½ листа) кожен учасник повинен написати своє ім'я і намалювати той
образ, який розкриває його характер. Потім протягом 10 хвилин всі ходять по
залу і знайомляться, розповідаючи те чого не знають про вас ваші колеги. Можна
задавати будь-які питання. Кожен повинен познайомитися з кожним.
Вправа
2 Правила тренінгу(мозковий штурм)
Мета: повторити правила роботи
групи на тренінгу.
Поради
тренеру: після написання кожного правила (або всіх разом) важливо, щоб кожний учасник
погодився з цим (для цього тренер використовує доречні формулювання на кшталт:
«Правило приймається? Приймається! Дякую»). У випадку порушення правил, ведучі
або учасники групи нагадують порушнику про це, посилаючись на перелік. У цьому
випадку доречно ще раз наголосити на значенні дотримання даного правила.
1. Уважно
слухати один одного.
2. Не перебивати
мовця
3. Поважати
думку один одного
4. Я -
висловлювання
5.
Безоціночність суджень
6. Активність
7. Правило
«стоп»
8. Повна
відсутність критики
9. «Тут і тепер»
10.
Конфіденційність
Вправа
3 «Очікування» .
Мета: проговорити свої очікування, порівняти з очікуваннями
інших учасників тренінгу.
Намалювати на аркуші гору, а
очікування учасників, записані на клейких папірцях, розмістити біля її
підніжжя. Наприкінці тренінгу учасники аналізують, які сподівання справдилися,
і переносять їх ближче до вершини гори.
ОСНОВНА
ЧАСТИНА
Вправа
1 «5 загальних ознак»
Мета: об'єднання учасників, розширити діапазон сприйняття себе в
колективі.
Інструкція: учасникам потрібно об’єднатися
в підгрупи по 3-5 чоловік. У кожній підгрупі учасникам необхідно знайти 5
ознак, які їх об'єднують протягом 5 хвилин. Також потрібно дати назву групи за
загальними ознаками, які виділили учасники. Один з учасників презентує всю
групу.
Вправа
2 «Невидима нитка»
Мета: формування почуття команди,
себе в команді, співпраці та
взаємодопомоги.
Інформування: «Відомо, що
давним-давно на світі жив один дивовижний чоловік. У нього були довга сива
борода і волосся, тому багато думали, що він старий і мудрий. Інші ж бачили
пустотливий блиск його очей і говорили, що він молодий. Ця людина вміла те, чого
не вміли інші. І люди називали його мудрецем. Ніхто не знав, звідки він
прийшов, але говорили, що раніше він був звичайною людиною, таким, як усі.
Змінювалися покоління, а мудрець і раніше жив серед людей. І вони відчували
себе під його захистом.
І ось прийшов день, коли мудрець
відправився в дорогу. Він обійшов всю Землю, і дізнався багатьох людей. І
здивувався мудрець, наскільки різними були ці люди, їх характери, звички,
бажання і прагнення. «Як непросто всім уживатися один з одним! - Думав мудрець.
- Що б такого зробити? - Розмірковував він ». І тоді мудрець сплів найтоншу
довгу нитку. Задумав він обійти добрих серцем людей і пов'язати їх цієї
чудесної ниткою ».
Інструкція: закрийте очі і чекайте
появи нитки у вас в руках.
У цей час ведучий включає релаксаційну
музику і вкладає в руку кожного з учасників нитку.
«Воістину нитка ця була унікальна.
Гладка і тонка, вона була зовсім непомітна для людини, але незважаючи на це
впливала на його взаємини з іншими людьми. Ті, кому мудрець передав чудову
нитка, стали добрішими, спокійніше, терплячіший. Вони стали більш уважно
ставитися один до одного, прагнули зрозуміти думки і почуття ближнього. Іноді
вони сперечалися, але, о диво, нитка натягалася, але не рвалася. Іноді вони
сварилися, і нитка розривалася, але після примирення обірвані кінці нитки
зв'язувалися знову. Тільки вузлик нагадував про минулу сварку.
Що зробили люди з подарунком
мудреця? Хтось дбайливо берег, передаючи таємницю з покоління в покоління.
Хтось, не відчуваючи присутності нитки, залишав на ній безліч вузликів, та й
характер його поступово змінювався і ставав «вузлуватим». Але головне, у
кожного з'явилася здатність протягувати невидимі нитки до тих, кого він вважав
близькими та друзями, соратниками і партнерами ».
Коли у кожного члена команди буде в
руках нитка, вона утворює замкнене коло.
- Дорогі друзі! Зараз ви відчуваєте
в своїх руках чудесну нитка, подарунок мудреця. Яка вона на дотик? Гладка,
шовкова, тонка, прохолодна ... Давайте перевіримо, що може статися, якщо кожен
потягне її на себе ... Вона натягнеться і стане різати руки. Такі відносини
називають натягнутими ... А якщо хтось потягне нитку на себе, а хтось не стане
цього робити ... Що буде, давайте спробуємо ... Рівновага кола порушується.
Хтось виявляється в більш стійкому положенні, а хтось зовсім в нестійкому ...
Про таких ситуаціях кажуть «він тягне ковдру на себе» ...
Деякі люди вважають за краще
надягати цю нитку собі на шию. Хочете спробувати? .. Ті, хто зараз зробив це,
напевно, відчув, як боляче нитка ріже шию ... Про такі ситуації люди кажуть
«посадив собі на шию» ...
Різні експерименти можна проводити
з цією ниткою. Власне, багато людей присвячують цьому ціле життя. Натягнуть,
розірвуть, зав'яжуть вузол, одягнуть на шию або взагалі відпустять ... У нашій
команді це неприпустимо.
Давайте зараз знайдемо таке
положення і натяг нитки, яке буде найбільш зручним для всіх. І запам'ятаємо цей
стан кожною клітинкою нашого тіла. Дякую!
Гра закінчена, на час обговорення
нитку можна покласти в коло, потім змотати і прибрати. Нитку можна зберігати
серед цінних речей і талісманів команди як символ зв'язку між її членами.
Рефлексія. Головне питання для
обговорення: «Чого ця гра може навчити команду?» Відповіді всіх членів команди
бажано записувати на дошці, так як цей матеріал можна використовувати при
формуванні цінностей команди.
Вправа
3 «Групове малювання»
Мета: формування вміння
співпрацювати не використовуючи вербальні засоби.
Інструкція: робота в підгрупах.
Учасники діляться на дві підгрупи (будуються по росту, кольору волосся, кольору
очей, одягу, віком, номеру будинку і т.д., потім розраховуються на
перший-другий). Кожна підгрупа отримує аркуш ватману, набір олівців, фарб і
починає груповий малюнок. Причому, через кожні три хвилини члени команди по
колу міняються місцями, і кожен продовжує малювати малюнок попереднього
учасника. Робота йде протягом 15 хвилин.
Поради тренеру:
не робити уточнень. Сказати: «Ось лист. На ньому одночасно працюють всі члени
групи. Малюєте, що хочете і чим хочете. За моєю командою всі міняєтеся місцями.
Почали роботу ».
Обговорення: Чи легко вам було
працювати? Чому? Що допомагало, а що заважало ? Чи отримався малюнок ?
Вправа
4 Гра «Катастрофа»
Мета: відпрацювати навички
поведінки в дискусії, вміння вести диспут, бути переконливим, вивчити на конкретному матеріалі динаміку
групового спору, відкрити для себе традиційні помилки, що здійснюються людьми в
полеміці, потренувати здатності виділяти головне і відсівати «лушпиння», бачити
суттєві ознаки предметів, навчитися усвідомлювати стратегічні цілі і саме їм
підкоряти тактичні кроки і т.д.
Поради
тренеру: треба акцентувати увагу при обговоренні результатів на таких аспектах,
як отримання зворотного зв'язку учасниками один про одного (в силу своєї
емоційної насиченості гра дозволяє хоча б на якийсь час «відключити» механізм
психологічного захисту і стати самим собою - саме тому вона ефективна на перших
етапах групової роботи).
Час на цю вправу - не менше години.
Кожен учасник отримує спеціальний
бланк (або креслить його за вказівками ведучого).
Ведучий дає групі наступну
інструкцію:
- З цього моменту всі ви - пасажири
авіалайнера, що здійснював переліт з Європи до Центральної Африки. При польоті
над пустелею Сахара на борту літака раптово спалахнула пожежа, двигуни
відмовили, і авіалайнер впав на землю. Ви дивом врятувалися, але ваше місце
розташування неясно. Відомо тільки, що найближчий населений пункт знаходиться
від вас на відстані приблизно 300 кілометрів. Під уламками літака вам вдалося
виявити п'ятнадцять предметів, які залишилися неушкодженими після катастрофи.
Ваше завдання - проранжувати ці
предмети відповідно до їх значимості для вашого спасіння. Для цього потрібно
поставити цифру 1 у самого важливого предмета, цифру 2 - у другому за
значимістю і так далі до п'ятнадцятого, найменш важливого для вас.
Заповнюйте номерами першу колонку бланка.
Кожен працює самостійно протягом п'ятнадцяти хвилин.
Список
предметів:
1.Мисливський
ніж.
2.Кишеньковий ліхтар.
3.Льотна карта
околиць.
4.Поліетіленовий
плащ.
5.Магнітний
компас.
6.Переносна
газова плита з балоном.
7.Мисливська
рушниця з боєприпасами.
8.Парашут
червоно-білого кольору.
9.Пачка солі.
10.Півтора літра
води на кожного.
11.Книга для
визначення їстівних тварин і рослин.
12.Сонечні
окуляри на кожного.
13.Літр горілки
на всіх.
14.Легке
напівпальто на кожного.
15.Кишенькове дзеркало.
Після завершення індивідуального
ранжування ведучий пропонує групі розбитися на пари і проранжувати ці ж
предмети знову протягом десяти хвилин вже спільно з партнером (при цьому
номерами заповнюється другий стовпчик у бланку зі списком предметів). Наступний
етап гри - загально групове обговорення з метою прийти до спільної думки щодо
порядку розташування предметів, на яке виділяється не менше тридцяти хвилин.
Поради тренеру.
З спостереження за роботою учасників
добре видно ступінь сформованості умінь організовувати дискусію, планувати свою
діяльність, йти на компроміси, слухати один одного, аргументовано доводити свою
точку зору, володіти собою. Часто розгортаються палкі суперечки-баталії, коли
ніхто не бажає прислухатися до думки інших, наочно демонструють самим учасникам
їх некомпетентність у сфері спілкування та необхідність зміни своєї поведінки.
По закінченні дискусії ведучий
оголошує, що гра завершена, вітає всіх учасників з благополучним порятунком і
пропонує обговорити підсумки гри.
Першим питанням, на який ведучий
просить відповісти всіх учасників по колу, є наступний: «Чи задоволений ти
особисто результатами минулого обговорення? Поясни чому ».
Відповіді учасників з необхідністю
супроводжуються рефлексією, мета якої - в осмисленні процесів, способів і
результатів індивідуальної та спільної діяльності.
Виникла в результаті дискусія, підтримується
тренером, що задає уточнюючі питання приблизно такого типу:
• Що викликало
твою задоволеність (незадоволеність)?
• Як, по-твоєму,
у вірному напрямку просувалася ваша дискусія чи ні?
• Чи була
вироблена загальна стратегія порятунку?
• Що тобі
завадило взяти активну участь в обговоренні?
• Ти не згоден з
прийнятим рішенням?
• Чому тобі не
вдалося відстояти свою думку?
• Хто найбільшою
мірою вплинув на результат групового рішення, тобто виявився лідером, що зумів
повести за собою групу?
• Що саме в
поведінці лідера дозволило йому змусити прислухатися до себе?
• На якій стадії
з'явився лідер?
• Якими
способами інші учасники домагалися згоди з їх думками?
• Які способи
поведінки виявилися найменш результативними?
• Які тільки
заважали загальній роботі?
• Як слід було б
побудувати дискусію, щоб найбільш швидким способом досягти загальної думки і не
ущемити права всіх учасників?
Обговорення підсумків гри повинно
підвести групу до того, щоб самостійно розібратися в питанні, як найкращим
способом організовувати Дискусії, як уникнути грубих зіткнень в суперечці і
розташувати інших до прийняття своєї думки. Лідер і його якості, навички
ефективного спілкування, вміння саме презентації і т. д.
При
необхідності ведучий тільки допомагає більш чітко сформулювати знайдені
учасниками закономірності. Дуже велике значення має самоаналіз учасниками
власної поведінки, який збагачується зворотним зв'язком від інших членів групи.
Від
ведучого залежить, щоб ця зворотній зв'язок не перетворилася на серію взаємних
звинувачень, а носила б конструктивний характер і була прийнята учасниками.
Практично завжди виникає питання
про «правильну» відповіді на проблему дискусії. Така відповідь дається ведучим,
але із застереженням, що це думка закордонних експертів, з яким ми маємо право
не погоджуватися, але змушені врахувати важливість вибору стратегії порятунку
для ранжирування предметів: або рухатися по пустелі до людей, або чекати
допомоги від рятувальників. Якщо в групі при обговоренні практично не
піднімалося питання про стратегію, то на цьому етапі виявляється, що частина
учасників мовчазно передбачала перший варіант, в той час як інша частина мала
на увазі другий. Цим виявляється ще одна причина взаємного нерозуміння.
Іноді прояснення взаємних вражень і
відкритий обмін зворотним зв'язком на перших етапах тренінгу утруднені, і хоча
ця гра залишається корисною і ефективною, вона не здатна повністю зняти
психологічні захисту учасників.
ЗАКЛЮЧНА
ЧАСТИНА
Вправа
«А зараз я хочу сказати…»
Учасникам тренінгу пропонується попрощатися один з одним фразою «А зараз
я хочу сказати тобі…»
Завершальна рефлексія: Що
відчуваєте на даний момент? Що нового дізналися? Чого ви чекали? Що отримали?
Додаток 1
№
|
Список
предметів
|
Один
|
В парі
|
В групі
|
1.
|
Мисливський ніж.
|
|||
2.
|
Кишеньковий
ліхтар.
|
|||
3.
|
Льотна карта
околиць.
|
|||
4.
|
Поліетіленовий
плащ.
|
|||
5.
|
Магнітний
компас.
|
|||
6.
|
Переносна
газова плита з балоном.
|
|||
7.
|
Мисливська
рушниця з боєприпасами.
|
|||
8.
|
Парашут
червоно-білого кольору.
|
|||
9.
|
Пачка солі.
|
|||
10.
|
Півтора літра
води на кожного.
|
|||
11.
|
Книга для
визначення їстівних тварин і рослин.
|
|||
12.
|
Сонячні
окуляри на кожного.
|
|||
13.
|
Літр горілки
на всіх.
|
|||
14.
|
Легке
напівпальто на кожного.
|
|||
15.
|
Кишенькове дзеркало.
|
|||
16.
|
Мисливський ніж.
|
Додаток 2
Варіант «Чекати рятувальників»
До речі, на думку експертів, переважний
№ № Предмет Важливість. Обгрунтування.
1.
Півтора літра води на кожного. У пустелі
необхідна для втамування спраги
2.
Кишенькове дзеркало. Важливо для сигналізації
повітряним рятувальникам
3.
Легке напівпальто на кожного. Прикриє від
палючого сонця вдень і від нічної прохолоди .
4.
Кишеньковий ліхтар. Також засіб сигналізації
льотчикам вночі.
5.
Парашут червоно-білого кольору. І засіб прикриття
від сонця, і сигнал рятувальникам.
6.
Мисливський ніж. Зброя для видобутку їжі.
7.
Поліетиленовий плащ. Засіб для збору дощової
води і роси.
8.
Мисливська рушниця з боєприпасами. Може
використовуватися для полювання і для подачі звукового сигналу.
9.
Сонячні окуляри на кожного. Допоможуть
захистити очі від блиску піску і сонячних променів.
10.
Переносна газова плита з балоном. Оскільки
рухатися не доведеться, може стати в нагоді для приготування їжі.
11.
Магнітний компас. Великого значення не має,
так як немає необхідності визначати напрямок руху.
12.
Льотна карта околиць. Непотрібна, так як куди
важливіше знати, де знаходяться рятувальники, ніж визначати своє
місцезнаходження.
13.
Книга для визначення їстівних тварин і рослин.
У пустелі немає великої різноманітності тваринного і рослинного світу.
14.
Літр горілки на всіх. Допустимо
використовувати як антисептик для знезараження при будь-яких травмах. В інших
випадках має малу цінність, оскільки при вживанні всередину може викликати
зневоднення організму.
15.
Пачка солі. Значущості практично не має .
Додаток 3
Варіант «Рухатися до людей»
Розподіл за значимістю матиме дещо інший вигляд:
1.
Півтора літра води на кожного
2.
Пачка солі
3.
Магнітний компас
4.
Льотна карта околиць
5.
Легке напівпальто на кожного
6.
Сонячні
окуляри на кожного
7.
Літр горілки на всіх
8.
Кишеньковий ліхтар
9.
Поліетиленовий плащ
10.
Мисливський ніж
11.
Мисливська рушниця з боєприпасами
12.
Кишенькове дзеркало
13.
Книга для визначення їстівних тварин і рослин
14.
Парашут червоно-білого кольору
15.
Переносна газова плита з балоном
Тренінг для
батьків майбутніх першокласників
«Ефективне
батьківське спілкування – умови успішного навчання дітей в школі »
Мета:
підвищення батьківської компетентності в питаннях психологічної готовності
дітей до школи; розвиток у батьків навичок рефлексії; навчання батьків
ефективним способам спілкування (активне слухання, вирішення конфліктів та ін);
розвиток необхідних навичок співпраці.
Стимульний матеріал: 3 ватману,
папір А4, спокійна музика (для релаксації), олівці, фломастери, дошка, маркер.
Кількість учасників: 20 -25осіб
Тривалість тренінгу: 2:00
Ведучий: педагог-психолог.
Зміст
тренінгу
Вступна частина.
Слово ведучого
1. Правила
2. Знайомство
3. Очікування
Основна частина
1. Вправа
«Ніхто не знає, що ...»
2. Інформаційний
блок
3. Вправа
«Ідеальні батьки»
4. Вправа
«Портрет моєї дитини»
5. Вправа
«Сміттєва корзина»
6. Інформаційний
блок
7. Вправа
на «Прийняття»
Заключна частина
1. Вправа
«Здійснення очікувань»
2. Вправа
«Прощання різними засобами »
Хід тренінгу
ВСТУПНА ЧАСТИНА
Вступне
слово психолога: вступ до школи - переломний момент у
житті кожної дитини. Початок шкільного навчання кардинальним чином міняє весь
його спосіб життя. Численні «можна», «не можна», «треба», «положено»,
«правильно», «неправильно» лавиною обрушуються на першокласника. Тепер дитина
повинна щодня ходити в школу, систематично і напружено працювати, дотримуватися
режиму дня, підкорятися всіляким нормам і правилам, виконувати вимоги вчителів
та батьків, домагатися гарних результатів у навчанні та інше. До нових правил,
вимог, норм потрібно адаптуватися, звикнути. І частина першокласників достатньо
успішно справляється з цим завданням.
Однак період звикання до нових умов
у дітей нерідко триває декілька місяців, а у деяких розтягується на весь перший
навчальний рік. Аналіз звернень за психологічною допомогою показує, що батьки
регулярно стикаються, наприклад, з такою проблемою, коли дитина з збереженим
інтелектом і нормальним психічним розвитком відмовляється від відвідувань
школи, конфліктує з вчителями, однолітками і пр. Дорослі намагаються вирішити
ці проблеми своїми засобами: змушують дитину вчити уроки, волають до його
совісті, дорікають у відсутності старанності, підвищують рівень вимогливості.
Ці традиційні способи впливу, як правило, не дають значимого ефекту. Насамперед
необхідно розібратися в причинах ускладнень адаптації.
Роздуми про те, як допомогти
батькам і дітям підготуватися до зустрічі з новою для них шкільної ситуацією, і
привели до розробки циклу тренінгів для батьків майбутніх першокласників.
Перший з них «Ефективне
батьківське спілкування – умови успішного навчання дітей в школі »
1.
Вправа
«Знайомство»
Мета: познайомити учасників один з одним на виявити
очікування які вони мають, щодо своєї дитини
Інструкція: кожен учасник за годинниковою стрілкою
називає своє ім'я і каже про свої очікування і побоюваннях в майбутньому
стосовно його дитини.
2.
Вправа
«Правила»
Мета:
прийняти правила роботи групи на тренінгу.
Поради
тренеру: після написання кожного правила (або всіх разом) важливо, щоб кожний
учасник погодився з цим (для цього тренер використовує доречні формулювання на
кшталт: «Правило приймається? Приймається! Дякую»). У випадку порушення правил,
ведучі або учасники групи нагадують порушнику про це, посилаючись на перелік. У
цьому випадку доречно ще раз наголосити на значенні дотримання даного правила.
Учасникам тренінгу пропонуються до
обговорення вже написані на ватмані правила. Правила з якими група не згодна –
викреслюються.
Правила тренінгу:
1. Уважно
слухати один одного.
2. Не перебивати
мовця
3. Поважати
думку один одного
4. Я -
висловлювання
5. Не оцінювати
суджень
6. Активність
7. Правило
«стоп»
8. Повна
відсутність критики
9. «Тут і тепер»
10.
Конфіденційність
Психолог – тренер пояснює правила
!(часто не всі учасники тренінгу розуміють правила і навіщо вони потрібні)
3.
Вправа
«Очікування від тренінгу»
Мета: проговорити свої очікування, порівняти з очікуваннями
інших учасників тренінгу.
На аркуші паперу формату А3 намальована клумба без квітів. Учасникам після оголошення
теми тренінгу слід роздати «квіти», на яких вони пишуть своє ім’я, а на зворотному боці —
очікування від тренінгу. Якщо співпадуть їх очікування, то учасники тренінгу мають
«посадити» квіти на клумбу.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
1.
Вправа
«Ніхто не знає, що ...»
Мета:дати можливість розповісти про
свою дитину, знайти спільне з іншими дітьми та батьками.
Інструкція: всі учасники сидять у
колі на стільцях. За сигналом ведучого вони починають перекидати один одному
м'яч (вільний вибір), при цьому той хто кидає м'яч закінчує фразу: «Ніхто не
знає, що моя дитина ... (вміє, любить, знає тощо)».
Поради
ведучому. Ведучий уважно стежить, щоб всі прийняли участь в грі.
2.
Інформаційний
блок
Ведучий надає батькам наступну інформацію:
- Вікові
особливості розвитку дітей 6-7 років;
- Особливості
протікання кризи 7 років; роль батьків при взаємодії з дитиною в кризовий
період;
- Проблеми
адаптації дитини до школи;
- Допомога
дитині з боку батьків в період адаптації до школи.
3.
Вправа
«Ідеальні батьки»
Мета: вчити висловлювати свою думку, формувати
навички порівняння та рефлексії.
Матеріали: великий аркуш паперу,
різнокольорові фломастери.
Інструкція: учасники групи
розташовуються по колу. Кожному надається можливість висловити свою думку про
поняття «ідеальний батько». Всі варіанти записуються на аркуші паперу.
Потім пропонується схема (рис. 1)
на великому аркуші паперу. Центр символізує «ідеального батька» з усіма
перерахованими якостями.
Ведучий пропонує батькам синім
фломастером відзначити те місце на схемі, де кожен з них, порівнюючи себе з
«ідеальним батьком», знаходиться в даний час.
Поради
ведучому. Далі батькам надається можливість поміркувати і вибрати прийнятний
для себе варіант розташування на схемі: де вони «виявляться» після проходження
повного курсу занять тренінгу. Використовується червоний фломастер.
Потім кожен з батьків промовляє, що
йому може завадити стати «ідеальним батьком», які якості необхідно розвинути
для подолання цієї перешкоди.
4.
Вправа
«Портрет моєї дитини»
Мета: рефлексія, можливість найти
спільне з собою у своєї дитини.
Матеріали: папір, фарби, модулі,
олівці, аудіозапис спокійної музики.
Інструкція: учасникам тренінгу
пропонується влаштуватися так, щоб було зручно, використовуючи модулі, закрити
очі і подумки уявити свою дитину. Ведучий пропонує звернути увагу на його
зовнішність (очі, ніс, волосся, губи і т.д.) і вираз обличчя. Відзначити, в
чому він схожий на них, коли вони були маленькими. Потім батькам пропонується
намалювати портрет своєї дитини.
5.
Вправа
«Сміттєва корзина»
Мета: вміння визначати головне та
другорядне, розставляти пріоритети.
Інструкція: на листочках паперу
батьки перераховують всі ті якості, які заважають їм ефективно спілкуватися з
дитиною і від яких хотілося б позбутися. Після того як ці якості записані, їм
пропонується подумати: що вони хотіли б отримати натомість, щоб сприяти
розвитку у дитини мотиваційної готовності до праці, самостійності, посидючості.
Бажані якості записуються на папері.
Записки з непотрібними якостями
треба викинути в корзину, а з бажаними якостями залишити у себе разом з
портретом який малювали в попередній
вправі.
6.
Інформаційний
блок
Ведучий надає батькам інформацію про поняття слова
«самооцінка», про те, як ця самооцінка впливає на формування «Я-концепції»
першокласника, про роль батьків у формуванні самооцінки дитини. Так же ведучий
знайомить батьків зі способом спілкування з дітьми - це «мова прийняття» і
«мова неприйняття». Він показує позитивні і негативні сторони даного стилю
спілкування. Спільно з батьками знаходяться ті фактори, від яких залежить
прийняття або, навпаки, неприйняття дитини.
7.
Вправа
на «Розуміння»
Мета: вміння працювати в команді,
співпрацювати з невідомими людьми.
Інструкція: група ділиться на дві
команди. Обом командам дається завдання: на аркуші намалювати композицію з
геометричних фігур - двох трикутників, трьох квадратів і одного прямокутника
(розміри і місце розміщення - на розсуд команди).
Коли малюнки готові, команди
обмінюються капітанами. Капітан, прийшовши в чужу команду, дивиться малюнок, а
повернувшись назад, починає пояснювати своїй команді, як зобразити те ж саме,
що він бачив на чужій картинці (при цьому задавати додаткові питання не можна).
Це ж робить другий капітан.
По закінченні малювання
пропонується порівняти отримані малюнки з «оригіналами» і знайти відмінності.
Обговорення:
- З якими
труднощами ви зіткнулися, коли диктували опис малюнка?
- Чи хотілося
вам потім щось сказати по-іншому, іншими словами, більш детально?
- Чим різняться
малюнки?
- Як ви вважаєте,
в чому причина одержаних відмінностей?
8.
Вправа
на «Прийняття»
Мета:
формування моделі поведінки дорослих, на стиль взаємодії з дитиною, яка сприяє
розвитку адекватної самооцінки
Інструкція: двоє бажаючих виходять
за двері. Всім іншим дається інструкція: задумати предмет з тих, які
знаходяться в приміщенні, і місце, на яке необхідно його перенести.
Поради
ведучому. Складність вправи полягає в двох моментах:
1)
ні сам предмет, ні його нове місце не називаються безпосередньо, а відповіді з
уточненням на питання ведучого носять завуальований, розпливчастий характер;
2)
група отримує завдання: першому гравцеві давати негативне підкріплення його
слів і вчинків (за допомогою критики, негативних оцінок окремих його дій і
особистості в цілому, зневажливою невербальної інформації), а другому -
позитивні (використовуючи слова підтримки, радості за успішні дії, запевнення в
дріб'язкові скоєних невірних вчинків, захоплення, компліментів і т.д.).
Запрошується
перший учасник, потім другий (по черзі), і їм дається завдання: визначити
задумані групою предмет і місце.
Обговорення:
- Як ви почувалися
у своїй ролі?
- Які почуття
викликала у вас реакція групи?
- Як ви
почуваєтеся зараз?
- Які висновки
ви можете зробити з цієї вправи?
У
ході обговорення вправ йде вихід на модель поведінки дорослих, на стиль
взаємодії з дитиною, яка сприяє розвитку адекватної самооцінки.
ЗАКЛЮЧНА
ЧАСТИНА
1.
Вправа
«Здійснення очікувань»
Обговорення тренінгу. Кожен говорить свою думку, що
дізнався, чи справдились очікування від тренінгу. Учасники тренінгу мають
«посадити» квіти на клумбу, яка їм була представлена на початку.
2.
Вправа
«Прощання різними засобами »
Інструкція: ведучий пропонує
учасникам попрощатися, при цьому використовувати як вербальні, так і
невербальні способи. Жодне «прощання» не повинно повторюватися.
«Тренінг
спілкування –
як інструмент соціалізації»
Цільова
група: дорослі та підлітки 14-18 років.
Мета
тренінгу: Розвиток і вдосконалення комунікативних навичок.
Час проведення тренінгу: 3 години.
Необхідні матеріали: аркуші паперу А4, кольорові
олівці, 2 ватману, підголені картки для виконання вправ.
План
тренінгу
Вступна частина
1. Вступна
бесіда
2. Знайомство:
вправа «Похід»
3. Очікування
4. Прийняття
правил
Основна частина
1.
Вправа «Передати одним словом»
2.
Вправа «Сніданок з героєм»
3.
Вправа «Через скло»
4.
Вправа «Геометрія»
5.
Вправа «Вавилонська вежа»
6.
Вправа «Коло порад»
Заключна частина
1.
Вправа «Підведення підсумків»
2.
Завершення (10 хвилин)
Хід тренінгу
1. Вступна бесіда (2 хв).
«Здрастуйте! Мене звати ...
Сьогодні я проведу для Вас тренінг, який буде присвячений спілкуванню.
Спілкування - це обмін відомостями
за допомогою мови або жестів. Спілкування це комунікаційна взаємодія людей або
соціальних груп. У процесі спілкування між учасниками комунікації відбувається
обмін різного роду інформацією.
Спілкування пронизує все наше життя,
це така ж людська потреба, як вода і їжа або сон. В умовах повної самотності у
людини на шостий день починаються слухові і зорові галюцинації. Він спілкується
з цими неіснуючими образами. »
2. Знайомство: вправа «Похід» (15 хв)
Мета: знайомство учасників,
зняття напруження, гарний настрій.
Всі учасники сідають у коло.
Описується ситуація: всі разом йдуть у похід і кожен повинен взяти з собою річ,
назва якої починається на ту ж літеру, що і його ім'я. Перша людина каже: «Мене
звуть Вова і я беру з собою валянки». Другий каже: «Мене звуть Маша, я беру з
собою Вову з валянками і магнітофон». І так кожен наступний учасник промовляє
імена попередніх. Поради тренеру. Можна придумати іншу
ситуацію і запустити ланцюжок в зворотному порядку (тому імена останніх
запам'ятовуються, природно, менше).
3. Очікування (7 хв)
Мета: сформулювати свої очікування
від тренінгу.
«Тепер, коли ми вже знайомі,
давайте поділимося очікуваннями від тренінгу, що ви хочете почерпнути з нього і
чому ви сюди прийшли». Учасникам роздають аркуші паперу, на яких вони малюють
сонце з багатьма промінчиками. На промінцях треба написати свої очікування.
Учасники озвучують свої очікування,
тренер дякує.
4. Прийняття правил (10 хв)
Мета:
прийняти правила роботи групи на тренінгу.
Поради
тренеру: після написання кожного правила (або всіх разом) важливо, щоб кожний
учасник погодився з цим (для цього тренер використовує доречні формулювання на
кшталт: «Правило приймається? Приймається! Дякую»). У випадку порушення правил,
ведучі або учасники групи нагадують порушнику про це, посилаючись на перелік. У
цьому випадку доречно ще раз наголосити на значенні дотримання даного правила.
1.
Конфіденційність
2. Вимкнений звук
і вібрація на телефоні
3. Активність
4. Правило
«Стоп»
5. Дослуховувати
співрозмовника до кінця, не перебиваємо
6. Правило «Тут
і зараз»
7. Правило «Я»
ОСНОВНА ЧАСТИНА
1.
Вправа
«Передати одним словом» (20 хвилин)
Мета: навчитися за допомогою
інтонації передавати емоції.
У спілкуванні не малу роль грає
інтонація. Одну і ту ж саму фразу, слово можна сказати по-різному.
Я роздам вам картки, на яких
написані назви емоцій, а ви, не показуючи їх іншим учасникам, скажете фразу
«Всім привіт» з інтонацією, відповідної емоції, написаної на вашій картці.
Решта відгадують, яку емоцію намагався зобразити учасник.
Тепер я перемішую картки і ви
вибираєте собі інтонацію.
Список емоцій.
Радість.
Здивування.
Жаль.
Розчарування.
Підозрілість.
Сум.
Веселощі.
Холодна байдужість.
Спокій.
Зацікавленість.
Впевненість.
Бажання
допомогти.
Втома.
Хвилювання.
Ентузіазм.
Рефлексія:
Наскільки легко вдавалося вгадати емоцію з інтонацій? У реальному житті,
наскільки часто ви по інтонації з перших слів розумієте, в якому настрої
перебуває ваш співрозмовник?
2.
Вправа
«Сніданок з героєм» (30 хвилин)
Мета: вчитися переконувати, відстоювати
свою точку зору, вміння йти на
компроміси.
Необхідний матеріал. Папір, олівці.
Уявіть собі наступну ситуацію: у
кожного з присутніх є можливість поснідати з будь-якою людиною. Це може бути
знаменитість нашого часу, чи історична постать минулого, або звичайна людина,
яка справила на вас враження в якийсь момент його життя. Кожен повинен вирішити
для себе, з ким він хотів би зустрітися, і чому.
Запишіть ім'я свого героя на аркуші
паперу. Тепер поділіться на пари, в парі треба вирішити з ким з двох героїв ви
будите зустрічатися. На дискусію у вас 2 хвилини.
Тепер пари об'єднуються в четвірки,
яким, у свою чергу, необхідно вибрати тільки одного героя. На дискусію у вас
так само 2 хвилини.
Тепер четвірки об'єднуються між
собою і на протязі 2 хвилин обирають одного героя.
А тепер всі об'єднуються, і
вирішуєте з ким ви будите снідати.
Рефлексія:




3.
Вправа
«Через скло» (20 хвилин)
Мета:взаєморозуміння партнерів по
спілкуванню на невербальному рівні.
Взаєморозуміння партнерів по
спілкуванню формується не тільки завдяки їх словами й мові, а й на
невербальному рівні.
Один з учасників загадує текст,
записуючи його на папір, але передає його ніби через скло, тобто мімікою і
жестами: інші називають зрозуміле. Партнери міняються місцями.
Ступінь збігу переданого і
записаного тексту свідчить про вміння встановлювати контакт.
Що було
складніше - показувати або вгадувати?
Які знаки ми
посилаємо іншим щоб нас зрозуміли?
Чи збагадшує
мову невербальне спілкування?
4.
Вправа
«Геометрія» (15хв.)
Мета: зняття м’язового та
емоційного напруження, вміння домовлятися невербально.
Група повинна швидко, без слів,
побудувати, використовуючи всіх гравців команди, наступні фігури:
квадрат;
трикутник;
коло;
прямокутник.
Психологічний
зміст вправи: координація спільних дій, розподіл ролей у групі.
Важко було
виконувати завдання?
Що допомогло при
його виконанні?
Як ефективніше
було виконати завдання?
5.
Вправа
«Вавилонська вежа» (15 хвилин)
Мета: навчитися взаємодіяти в
команді, знаходити своє місце в загальному, вчаться координувати свої дії,
взаємодіяти в команді. Розвивати навички невербального спілкування.
Необхідно заздалегідь приготувати
кольорові маркери, ватман, заготовлені заздалегідь індивідуальні завдання.
Учасники об'єднуються в 2 команди.
Кожному члену команди дається індивідуальне завдання. Індивідуальні завдання:
коротко прописані на окремих аркушах, кожен лист є суворо конфіденційним для
одного учасника. «Вежа повинна мати 10 поверхів» - листок з таким написом
вручається одному учаснику тренінгу, він не має права нікому його показувати,
зобов'язаний зробити так, щоб намальована спільно вежа мала саме 10 поверхів!
Друге завдання: «Вся вежа має коричневий контур» - це завдання для наступного
учасника. «Над вежею розвивається синій прапор», «У вежі всього 6 вікон» і т.д.
Учасникам заборонено розмовляти і взагалі як-небудь використовувати голос.
Необхідно спільно намалювати
Вавилонську вежу. Час виконання обмежений (5-7 хвилин).
Поради
тренеру. Слідкувати за тим щоб учасники виконували
тільки свої завдання.
Чи важко було
виконувати завдання?
Що здалося
найбільш важким?
Чи успішно була
взаємодія в групах? Чому?
6.
Вправа
«Коло порад» (20 хв.)
Мета:
Зі стільців складається два кола: зовнішній і
внутрішній. Стільці зовнішнього кола повинні бути навпроти стільців
внутрішнього кола. Загальна кількість стільців повинна відповідати кількості
учасників. Якщо їх число непарне, додається ведучий.
Тим чи іншим способом учасники
об’єднуються в дві групи. Одній групі приділяється роль "експертів",
вони займають місця у внутрішньому колі. Друга група отримує роль
"скаржників", вони займають місця у зовнішньому колі.
Ведучий повідомляє, що кожен
"скаржник" повинен буде поскаржитися кожному "експерту". Для
цього через кожну хвилину всі "скаржники" дружно піднімаються і
пересідають на сусіднє місце (за годинниковою стрілкою). "Скаржник"
повинен дуже швидко і точно викласти суть своєї скарги. Бажано, щоб скарга була
реальна, але можна використовувати вигадану. Скарга може стосуватися абсолютно
будь-якої сторони життя. У одного "скаржника" скарга одна для всіх
"експертів". "Експерт", швидко вислухавши
"скаржника" так само швидко видає свою рекомендацію за цією скаргою.
Поради
тренеру. Коли "скаржники" зроблять повний круг, рух не припиняється.
Зустрівшись з колишнім "експертом", "скаржник" вже
розповідає про поради інших "експертів", які встиг почути. Завдання
"експерта" на цьому етапі - погодитися або спростувати рекомендації
інших експертів. На це відводиться теж одна хвилина.
Після другого кола "скаржники"
і "експерти" міняються ролями.
Які
індивідуальні відмінності в манері розмовляти, слухати, в невербальній
поведінці учасники встигли помітити один у одного?
Чи
багато можна встигнути сказати і почути за одну хвилину?
Що
цікавіше бути «експертом», чи скаржником?
Чи
вдалося вам за короткий час вирішити своє питання за допомогою «експертів»?
ЗАКЛЮЧНА
ЧАСТИНА
1.
Вправа
«Підведення підсумків» (15 хвилин)
Мета: вправа використовується для
завершення тренінгу, дає можливість згадати вивчене, задуматися над тим, як
отримані знання будуть застосовуватися в реальному житті.
Необхідні матеріали: аркуші паперу,
олівці.
Всі учасники об’єднуються в 3
міні-групи, кожна міні-група отримує аркуш паперу і своє завдання.
Першій групі потрібно підготувати
виступ, підсумовуюче основні пункти, розглянуті на тренінгу. Другій групі -
комплекс заходів, які можуть бути прийняті в реальному житті (на робочому
місці) для того, щоб максимально використовувати отриману інформацію. Третьою -
які перешкоди можуть виникнути при застосуванні отриманої інформації в
реальному житті і як ці перешкоди подолати.
Групам дається 10 хвилин, щоб
накидати ідеї і придумати, як презентувати їх групі. Листи А3 можна
використовувати для того, щоб сформулювати на них основні пункти, зробити
схематичні малюнки і т.д.
Після цього один представник від
кожної групи презентує всім міркування своєї групи.
Чи може група додати щось до
сказаного, з якими ідеями учасники згодні, а з якими - ні?
2.
Завершення
(10 хвилин)
Хто хоче щось сказати висловлюється, учасники
діляться враженнями. Ведучий висловлює свою подяку. Прощання.
«Спілкування
–
складова
успішної кар’єри »
Цільова
група: учні, 9-11 класів, студенти, молодь.
Мета:
Розвиток
комунікативних здібностей учнів. Формування загальної готовності до
професійного самовизначення, активізація проблеми вибору професії, виявлення
професійних інтересів, схильності учнів, розширення уявлення про світ професій
та їхні особливості.
Ознайомлювально-підготовчий етап.
Створення сприятливої, довірчої атмосфери для
згуртування групи, заохочення до співпраці.
Зміст тренінгу
Вступна частина
1. Оголошення теми і мети тренінгу
2. Вправа
«Правила роботи в групі»
3. Гра
«Знайомство»
4. Вправа
«Очікування»
Основна частина
1. Інформаційна
частина.
2. Гра
«Асоціації»
3. Вправа
«Ми думаємо так…»
4.
Вправа
"Влучити в десятку"
5. Вправа "День із життя"
6. Гра "Подарунок"
Заключна частина
1. Висновок "Усе залежить від тебе"
2. Вправа «Телеграма»
ВСТУПНА ЧАСТИНА
1.
Оголошення
теми і мети тренінгу (2хв)
У професіях, які за своїм змістом
пов'язані з активною взаємодією людини з іншими людьми, в якості стрижневих
виступають комунікативні та організаторські здібності, без яких не може бути забезпечений
успіх в роботі. Головний зміст діяльності працівників таких професій -
керівництво колективами, навчання, виховання, культурно-просвітницьке та
побутове обслуговування людей і т.д. За результатами відповідей випробуваного
з'являється можливість виявити якісні особливості його комунікативних та
організаторських схильностей.
2.
Вправа
«Правила роботи в групі» (4 хв)
Мета: повторити правила роботи
групи на тренінгу.
Учасники тренінгу повторюють
правила роботи групи, доповнюють, або приймають без змін.
3.
Гра
«Знайомство» ( 5 хв)
Мета: розкрити
свою мрію щодо вибору майбутньої професії.
Кожен
з учасників гри має сказати «Мене звати…» і «Я мрію стати…»; обґрунтувати свою
відповідь. Гра дає змогу учням продемонструвати і проаналізувати найпопулярніші
професії сьогодення та показати свої ораторські здібності.
4.
Вправа
«Очікування» (5 хв)
Мета: визначити свої побажання від
участі в тренінгу.
Учасники
тренінгу пишуть на стікерах, у вигляді кораблів-мрій , свої очікування . Якщо
протягом тренінгу не було реалізовані всі побажання, то наприкінці заняття
тренер обговорює це з групою і з’ясовує, що слід робити: провести додаткове
заняття, консультацію, рекомендувати необхідну літературу.
ОСНОВНА
ЧАСТИНА
1.
Інформаційна
частина.
Надати
учням необхідну інформацію про світ професій і вимоги до них, допомогти оцінити
свої комунікативні здібності та визначити свій тип професій за методикою
Е.Клімова та КОС.
2.
Гра
«Асоціації» (4 хв)
Мета:
визначити особисте ставлення учнів до професії.
Учасникам
дають завдання «Назвіть 1-2 поняття, які спадають вам на думку, коли чуєте
слово «професія». Усі названі асоціації записуються на ватмані і обговорюють.
Поради тренеру. Слід
звернути увагу учнів на те , що асоціації в усіх різні і найчастіше вони
відображають особисте ставлення людини до проблеми (професії), яка її хвилює.
З’ясовують причини виникнення асоціацій.
3.
Вправа
«Ми думаємо так…» (15 хв)
Мета:
з’ясувати думку підлітків про важливість професії і житті людини.
Учасники
об’єднуються в дві команди. Групи отримують завдання для обговорення:
a) Для
першої команди: «Наскільки важливе спілкування в професійному житті людини?»;
b) Для
другої команди: «Які професії потребують більших комунікативних навичок, а які
менше?».
Усі
варіанти записують на ватмані. Після цього вибирають спікера від кожної групи,
який презентує проект.
4.
Вправа "Влучити в
десятку"
Мета: формування вміння реалізовувати
поставлені цілі.
Учасники пробують
паперовою кулею влучити в "Десятку".
Обговорення:
§
Чи було попереджено, що кидати кулю можна лише не рухаючись з
місця?
§
Чи було попереджено, що ні в в якому разі не можна
підходити до дошки, не можна повторювати кидок?
§
Чи згодні Ви з наступними висловлюваннями "Недостатньо
мріяти, варто конкретизувати свої цілі і шукати шляхи їх досягнення. Якщо щось
із задуманого не вдалося, потрібно вчитися знаходити плюси в тому, що
відбулося".
5.
Вправа "День із життя"(10 хв.)
Мета: збагатити уявлення учнів про світ
професій і їхні особливості.
Учням роздають аркуші
різного кольору з назвами професій: продавець, програміст, водій, модельєр,
ветеринар.
Учні групуються по 3-4 відповідно до професій.
Тренер дає завдання:
скласти розповідь про типовий робочий день людини тієї професії,
яка в кожній групі. Ця розповідь має бути лише зі слів-іменників.
Наприклад, розповідь про робочий день учителя може бути такою:
дзвінок – сніданок – дзвінок – урок – двієчники – запитання – відповідь –
трійка – перерва – вчительська – скандал – директор – урок – відмінники –
дзвінок – дім – ліжко.
6.
Гра "Подарунок"(20хв.)
Мета: виявити найхарактерніші особливості
деяких професій, показати людям цих професій свою вдячність.
Учням роздають аркуші
різної форми, за якими вони мають згрупуватися. На них написано назви професій
і деякі з них виділено. Тренер ставить запитання: "Як ви думаєте, що
об’єднує професії цих груп?"(учні висловлюють свою думку). Потім дають
наступне завдання: "Уявіть собі, що ваш товариш має певну професію. Він
запросив усіх до себе на день народження. Відмовитися і не піти не можна. Ваше
завдання – придумати і виготовити подарунок вашому товаришу. При цьому важливо
виконати три умови. Подарунок має:
1.
містити натяк на його професію;
2.
бути незвичайним і веселим;
3.
бути доступним вам за ціною."
Професії, які
пропонуються для вправи:
1.
лікар, учитель, офіціант, юрист;
2.
слюсар, токар, машиніст, штукатур;
3.
садівник, агроном, геолог, лісничий;
4.
бухгалтер, коректор, економіст, інженер;
5.
художник, композитор, актор, скульптор.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1.
Висновок "Усе залежить від тебе"(5хв.)
Мета: дати можливість замислитись над вибором який
кожен робить в своєму житті.
Колись давно у Стародавньому Китаї жив розумний, але дуже
пихатий мандарин. Щодня він лише приміряв убрання та розмовляв з підданими про
свій розум і згадував про давню зустріч з імператором. Так минали дні за днями,
роки за роками… Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону
з’явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого
мандарина. Дуже він розлютився: хто може називати якогось ченця
найрозумнішою людиною у світі?! Але нікому не виказав свого обурення, а
запросив мудреця до себе в палац, задумавши обдурити ченця: "Я візьму в
руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи
мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я задушу метелика, а якщо мертве – я
випущу його."
…І ось настав день
зустрічі. У пишній залі зібрались багато людей, усім хотілось подивитись на
двобій найрозумніших людей у світі.
Мандарин сидів на
своєму троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж
ось двері відчинились, і до зали увійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він
підійшов до мандарину привітався і сказав, готовий відповісти на будь-яке його
запитання. І тоді, зло всміхаючись мандарин сказав: "Скажи мені, що я
тримаю в руках – живе чи мертве?". Мудрець трохи подумав, усміхнувся й
відповів: "Все у твоїх руках!" Збентежений мандарин випустив метелика
з рук, той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
7.
Вправа "Телеграма"
Мета: поділитись враженнями від тренінгу, з’ясувати
чи справдились очікування учасників тренінгу.
Складіть телеграму (10-15 слів) про ваші враження з цього
тренінгу.
Поради
тренеру
по
використанню матеріалів та
відгуки
учасників тренінгів.
Скажіть мені і я
забуду.
Покажіть мені і я
запам'ятаю.
Дайте можливість
обговорити і я зрозумію.
Дайте можливість
навчити іншого
і я досягну
досконалості.
Конфуцій
Людина
засвоює інформацію краще, якщо навчання проходить інтерактивно, тобто коли вона
має можливість одночасно з одержанням інформації обговорювати незрозумілі
моменти, задавати запитання, відразу закріплювати отримані знання, формувати
навички поведінки.
Використання
активних методів навчання є вкрай важливим, тому що вони мають великий вплив на
учіння, засвоєння знань та вироблення особистісних якостей.
Поняття
«метод», як наукова категорія, охоплює комплекс зовнішніх та внутрішніх дій
дослідника. Педагогіка співробітництва, в основу якої покладено принцип
активного навчання, розділяє ці дії за ступенем активності учнів (методи
активні та пасивні), за джерелом знань (словесні, практичні і наочні), за
дидактичною метою (методи формування знань, вмінь та навичок, закріплення,
перевірки тощо). Використання кожного методу передбачає застосування ряду
прийомів педагогічної роботи (обговорення, анотування літератури, дискусія,
художнє слово тощо).
Дуже
важливо враховувати особливості сприйняття інформації, яким надають перевагу учасники
тренінгу. Таким чином задовольняється потреба і у візуальному, і у вербальному
сприйнятті інформації. Створюючи на заняттях ситуації саморозкриття та успіху,
надається можливість проявити власні здібності, продемонструвати найсильніші
сторони своєї особистості, отримати визнання та підтримку групи.
Бачу
необхідність дати деякі рекомендації, щодо проведення тих чи інших вправ.
Спільно
складені та прийняті правила сприяють уникненню ситуації примусу і створюють
атмосферу добровільності та спільних дій. Якщо хтось не згоден із одним або
декількома правилами, слід пояснити важливість їх дотримання для досягнення
мети тренінгу. Можна також запросити групу висловити свої думки щодо цього.
Нарешті, можна запропонувати незгодному учасникові довіритися тренеру на
початку роботи, а пізніше, після набуття досвіду практичного використання
відповідного правила, повернутися до обговорення його важливості/наважливості
для роботи групи, але вже з погляду практики застосування.
Інформаційні
включення можуть бути «вмонтовані» у будь-яку частину заняття. Важливо, щоб їх
тривалість коливалася в межах від короткого повідомлення (1-2 хвилини) до
міні-лекцїі (10-15 хвилин).
Рухавки
- вправи для забезпечення належного рівня рухової (фізичної) активності
учасників тренінгу - часто застосовуються після завершення перерви, щоб всі
учасники скоріше включилися в навчальний процес (для повноцінного включення
зазвичай потрібно близько п'яти хвилин). Тренер, як правило, намагається перші
хвилини після перерви заповнити іграми-розминками (рухавками). Ними також
доцільно перемежовувати частини тренінгового заняття для переключення уваги
учасників і зменшення напруги в групі. «Тренерський портфель» має містити різні
рухавки, ефективність яких неодноразово перевірена на практиці.
Якщо
тренер добре підготувався до проведення тренінгу обраної тривалості, зробив
репетицію всього того, про що збираєтесь говорити, і як планує діяти, він може
вважати, що більшу частину роботи вже зроблено, тому почуватиметься комфортно.
Переглядаючи перед заняттями ще раз якості, необхідні ефективному тренеру,
приходячи в аудиторію трохи раніше, щоб перевірити організацію роботи, тренер
може розслабитися та отримувати задоволення від надання допомоги іншим у
процесі навчання.
Тренинги
допоможуть Вам:
- вміти
розставляти приорітети та відділяти важливе від другорядного;
- ефективно
планувати свій час,ставити мету, розбивати її на задачі;
- ефективно та
вільно спілкуватись;
- знайти у собі
ресурси для життя, уміння розуміти краще людей та самого себе;
- ви навчитеся
методам, що допоможуть Вам бути успішними у всіх сферах життя;
- розширити
діапазон сприйняття себе;
- посилити позитивний образ власної особистості;
- підвищити
відповідальність за власні думки, почуття та дії.
- ефективно
вести себе на співбесіді;
- вміти ставити
собі кар'єрні цілі;
- вміти
налагоджувати відносини в новому колективі.
Дуже імпонує манера подачі матеріалу, інтонація та
темп тренера
|
Інформація засвоюється дуже легко
|
Великий досвід,
багато нової інформації
|
Всі вправи легкі у практичному використанні
|
Нова інформація для роботи та відмінний настрій,
ефективний метод роботи тренера
|
ЛІТЕРАТУРА
1. Гуменюк О. Міні-модуль -
прогресивна форма навчання //Рідна
школа. - 1998. - № 6. - С. 60-65
2. Дяченко В.
К. Коллективно-групповые способи обучения //Педагогика. - 1998. - № 2. - С. 43-45
3.
Зайцев С. Не вместо, а вместе: модель
сбалансированных инициатив взрослого и ребенка //Директор шк. -
1996. - № 4. - С. 60-72
4.
Зимівець Н. В. Навчання ровесників
ровесниками - інноваційна навчально-виховна технологія //
Практична психологія та соціальна робота. - 2001.- № 4.- С.
12
5.
Зязюн І. Освітні технології у вимірах
педагогічної рефлексії// Світло. - 1996. - № 1. - С. 4
6.
Івасишин О. Модульне навчання // Джерела:
Наук.-метод.вісник. - 1995. - № 4. - С. 25-29
7.
Инновационные методы обучения в гражданском
образовании / Величко В. В., Карпиевич Д. В.,
Карпиевич Л. Г., Ки-рилюк Л. Г. - 2-е изд., доп. - Минск:
Медисонт, 2001. - 168 с.
8.
Информационные технологии в образовании //
Учит. газ. 1998. - № 12. - С. 6-7
9.
Кларин М. В. Педагогическая технология в
учебном процессе (анализ зарубежного опыта). - М.: Знание,
1989. - С. 80
10.
Курочкина Л. Д. Новые технологии обучения //
Нач. шк. -1993. - № 2. - С. 6-8
13.
Мазур П. Нові педагогічні технології: Поняття
і сутність //Джерела. - 1998. - № 1. - С. 5-9
14.
Макрідіна
Л. Сучасні технології
навчання. Формування творчої особистості // Рідна школа. - № 6. - С. 46 - 48
15.
Назарова Т. С. Педагогические технологии:
новый зтап зволюции? // nПедагогика. - 1997. - № 3. - С.
20-27
16.
Нові педагогічні технології для учнів та
вчителів //Шкільн. світ. - 1998. - № 7.- С. 4
17. Особистісно орієнтована освіта (програма Всеукраїнського фонду «Крок за кроком»). - К., 2001.
18. Перспективні освітні технології: Наук.-метод. посібник /
За ред. Г. С. Сазоненко. - К.: Гопак, 2000. - 560
с.
19. Садовский М., Семенов С. Новые технологии социально-педагогической работы // Народное образование. - 1998. - № 4. - С. 188-192
20. Софій Н.З., Кузьменко В.У. Про сто і один метод активного
навчання. – К.: Крок за кроком, 2004. – 128 с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий