четверг, 19 октября 2017 г.

Екологічність емоційного стану педагога та його психологічного здоров’я


Якщо ми не знаходимо спокою у собі,
безнадійно його шукати будь-де.

Ларошфуко

Виразки шлунку виникають не від того,
що ви їсте,
виразки виникають від того,
що з’їдають вас.
М. Монтегю

Тест
Іноді самій людині буває складно зрозуміти, у чому справа: дійсно у вигоранні чи у неправильному виборі професії. Якщо й ви сумніваєтесь, пройдіть простий тест і розберіться у собі. Оберіть у кожному рядку твердження, з яким ви більше згодні. Потім підрахуйте, у котрій з колонок більше відповідей.

А

Б

Батьки не були задоволені моїм вибором професії, але я наполягав на своєму.

Вибір професії був для мене випадковим.

Я думав про таку роботу ще в дитинстві.

Я обрав цю роботу, перш за все, через гроші.

З моєю роботою може добре впоратись далеко не кожен.

Я не цікавлюсь спеціальною літературою про мою роботу.

Раніше я думав, що зможу приносити більше користі.

Якщо керівництво не бачить різниці між хорошою та відмінною роботою, я не буду напружуватись.

Коли бачу видатного професіонала у моїй справі, відразу хочу піти до нього в учні!

Я знаю достатньо для того, щоб працювати добре.

Я б любив роботу, якби не проблеми з керівництвом та колегами.

Єдине приємне на роботі – це обід і перекури з колегами.

Після відпустки у мене відкривається друге дихання.

В середині відпустки я з жахом думаю, що потрібно повернутися на роботу.

Іноді я подумую про дауншифтинг.

Не буду знижувати рівень життя, перейшовши на більш цікаву роботу за меншу зарплату.

Більше А. У вас професійне вигорання. Ви успішні на своєму місці, але вам потрібен відпочинок, щоб зрозуміти, куди рухатись. Після відпустки з тотальною зміною обстановки подумайте: чи можете ви отримувати задоволення на теперішньому робочому місці (можливо, в іншому місці ви почуватиметеся краще), підвищити кваліфікацію чи почати займатися чимось новим. Вам просто потрібні зміни і підтримка більш досвідченої людини чи психолога, який знайомий з цією проблемою.
Більше Б. Робота для вас – далеко не головне, саме теперішня робота. Це не означає, що потрібно з гордістю хлопнути дверима. Але ви повинні розуміти, що симптоми, схожі на професійне вигорання, у вас виникають через те, що ви віддали б перевагу заняттю чимось іншим. Можливо, це навіть не інша професія, а сім’я, або мистецтво... Професійного вигорання у вас немає, але може початися депресія, Якщо ви не реалізуєте свій потенціал у чому, що пасує вам.


Вправа “Моє дерево життя”
Наше головне завдання в житті – створити своє справжнє “Я”, тобто сформувати з себе людину, яка керує своїм життям і впливає на обставини. Ця вправа допоможе вам краще зрозуміти свої ідеї та настанови через усвідомлення їх джерела, а також вплив ваших ідей на ваші вчинки. Щоб краще уявити ваші ідеї, спробуйте скористатися символом дерева.
1. Ґрунт – це ваше культурне і соціоекономічне оточення. Зосередьтеся на тих галузях, які вас більше стосуються.
Я впевнений, що:
Робота – це...
Гроші – це...
Моя національність – це...
Чоловік – це...
Жінка – це...
Шлюб – це...
Сім’я – це...
Закон – це...
Навчання – це...
Успіх – це...
Друг – це...
Діти – це...

2. Коріння дерева життя – це ваше бачення фундаментальних питань життя.
Я вірю в те, що:
Я вільний
Я не вільний
Існує вищий розум
Не існує вищого розуму
Зло існує
Зла немає
Я в основному хороший
Я в основному поганий
Люди в основному люблячі та турботливі
Люди в основному егоїстичні та непривітні
Робота у школі приносить задоволення
Робота у школі є тягарем
Мені в житті пощастило
Мені в житті не пощастило
 Я вірю, що моє життя походить від...
Істина для мене – це...
Я живу для того, щоб...
Кожен день я рухаюсь у напрямку...

3. Стовбур дерева відображає вашу концепцію людини. Відповідаючи на наступні запитання, висловіть свій погляд на проблему “Що таке людина?”. Знайдіть твердження, з якими ви згодні, і дайте свої обґрунтування (наведіть у кожному випадку свої аргументи).
а. Я в основному хороший тому, що...
Я в основному поганий тому, що...
б. Я вільний і відповідаю за свої вчинки тому, що...
Я залежний і не відповідаю за свої вчинки тому, що...
в. Я в основному егоїстичний тому, що...
Я в основному турботливий і добрий з іншими тому, що...
г. Мої установки впливають на мою особистість тому, що...
Моя особистість впливає на мої установки тому, що...
4. Гілки дерева – це ваші етичні цінності. Перелічіть те, що для вас є найбільш важливим, і поясніть, чому, наприклад, для вас важлива ваша бабуся, або чому для вас важлива довіра між друзями тощо.

5. Квіти символізують емоції, які повинно народжувати ваше філософське дерево.
Перелічіть свої основні бажані й небажані емоції щодо себе, щодо інших, щодо роботи.

Бажані
Небажані
Я


Інші


Школа



6. Плоди дерева – це ваші вчинки. Напишіть, як ви зазвичай поводите себе, виконуючи різні соціальні ролі та займаючись різними видами діяльності.

Бажані вчинки
Небажані вчинки
Син/донька


Брат/сестра


Учень


Громадянин


Робота


Спорт


Вільний час



Подивіться на своє дерево життя. За допомогою нього ви можете досліджувати власну життєву філософію і зрозуміти, як вона впливає на ваші відносини з людьми, повсякденні вчинки, рішення.
Подивіться на квіти та плоди свого дерева. Чи не хочете ви викреслити із свого життя небажані почуття, вчинки? Якщо плід поганий, то це значить, що або саме дерево хворіє, або плід руйнується умовами навколишнього середовища.
Застосовуючи цю аналогію до людей, можна встановити, що зазвичай наші небажані почуття і вчинки є результатом недостатнього розвитку:
·         гілок (наших етичних цінностей);
·         стовбура (наших людських концепцій);
·         коренів (розуміння природи і мети нашого існування).

Тепер спробуйте визначити, які недоліки у розвитку вашого дерева пояснюються небажаними почуттями або вчинками. (звернути увагу, що стан гілок залежить від коренів і стовбура).
Обдумайте твердження: “Я розумію, що для покращення мого внутрішнього світу я повинен наступним чином змінити свої погляди і почуття по відношенню до себе та інших...”.
Тепер розгляньте своє дерево. Поряд з відповідними частинами дерева – коренями, стовбуром, гілками – запишіть ті риси і властивості, які вам хотілося б змінити.
Висновок: надзвичайно важливо зрозуміти необхідність виправлення причин (точки відліку) й небажаної поведінки, інакше наше дерево буде продовжувати приносити погані плоди. Інакше кажучи, ми повинні усвідомлювати, що наші внутрішні установки впливають на наші вчинки і відношення до інших людей. Без зміни наших деструктивних навичок мислення не зможе змінитися і наша поведінка.
Конструктивні методи боротьби з вигоранням:
1. Психотерапія, психотренінги.
Людину стимулює і націлює на успіх у роботі навіть не стільки набуття нових знань і освоєння технологій, скільки «подолання себе». Тому дуже важливо відчути цей перехід на новий рівень, освоєння проміжних ступенів, особливо якщо на пам’ять про «подолання» залишається якийсь символ: свідоцтво, диплом, нагорода, сувенір. Зазвичай участь у тренінгах, виїзних семінарах, курсах підвищення кваліфікації стає сильним стимулом для подолання рутини і вигорання. Крім того, ці заходи згладжують так звану «професійну деформацію особистості» (коли юрист у кожному співрозмовнику бачить потенційного правопорушника, психіатр – прихованого психопата, а вчитель – неуспішного учня).
2. Конструктивна оцінка.
Дорослі, як і діти, потребують того, щоб їхню роботу хтось оцінив. Але тут не все так просто. Оцінка персоналу може стати засобом покращити роботу і психологічний стан людей, але може й перетворитися на самоціль, коли маса зусиль витрачається на красиві звіти і «показуху», а також надати грунт для інтриг та особистих образ. Нагорода може стимулювати людину не покращувати свою діяльність, а «почивати на лаврах». І все-таки зворотний зв’язок, оцінка результатів роботи вважається необхідною умовою для плідної та гармонійної праці.
3. Новизна. Зміна діяльності, введення технічних новинок, оновлення програми, зміна місця проживання і роботи може бути достатньо продуктивним засобом.
Поєднання навчання, оцінки і оновлення досягається на виїзних заходах. І коротка поїздка на конференцію, і публікація друкованої роботи можуть дати значний ефект у боротьбі з вигоранням.
Знизити монотонність допомагає збагачення роботи і створення надзадачі. Що таке надзадачі, добре ілюструє притча про трьох будівельників, один з яких «тягнув прокляту тачку», інший «заробляв на хліб для сім’ї», а третій «будував прекрасний храм».
4. Уникання сварок, конфліктів, невизначених обставин (особливо які виходять за рамки посадових обов’язків), зайвої відповідальності. Елементом психогігієни є налаштування на позитив, уміння звертати увагу на 95% плюсів, а не на 5% мінусів, невдач і помилок. На жаль, у вчителя складається саме така “професійна деформація особистості” – намагання шукати огріхи, помилки в масиві правильного тексту. Це шкодить як душі вчителя, так і учня. Побутовий приклад: коли ми клеїмо шпалери, то від найменшої подряпини хапаємось за серце. Але проходить час, і ми вже не можемо згадати, де був цей дефект – його ніхто не помічає. Видно тільки факт: у кімнаті нові шпалери.. так само буває, візьмеш густо списаний зошит хлопця: він зробив велику роботу! Але помилки, помарки, пропуски накопичуються, і наприкінці результат – «трійка». Через місяць суть конкретних помилок забувається, але відчуття хронічного неуспіху залишається.
Без дотримання професійної гігієни і безпеки неможливо створити комфортні умови для плідної праці. До цих умов відносяться:
·         психологічні параметри (відчуття безпеки і затишку, візуальний та акустичний комфорт);
·         фізичні параметри (повітря, зручне обладнання і одяг, здорова їжа).


Методист ММК   Лемешева Тетяна


Нова Каховка

2017 рік

Комментариев нет:

Отправить комментарий